در روز، آکیرا فوکابوری و کوین کاجیتانی در بزرگترین هلدینگ شرکت هواپیمایی ژاپن کار می کردند، اما در شب، دوستان از توسعه مفاهیم جدید لذت می بردند. سال گذشته، آنها هیئت مدیره شرکت را متقاعد کردند که در یکی از ایده های خود جهش بزرگی انجام دهند: روبات ها به عنوان یک سرویس.
مهندسان هوافضا شریکی به نام چاریت فرناندو، متخصص رباتیک را وارد کردند و به زودی یک شرکت رباتیک از مالک شرکت All Nippon Airways ANA تشکیل دادند.
آواتارین مستقر در توکیو که در سال 2020 تأسیس شد، اکنون دارای بیش از صد ربات حضور از راه دور در سراسر جهان است، از جمله رباتهای درخواستی نصب شده در چهار موزه در ژاپن.
Robots as a Service یا RaaS یک مدل کسب و کار نوظهور است که هزینه و تعهد کسب و کارها برای استقرار ربات ها را به حداقل می رساند. با استفاده از این مدل، آواتارین ربات های خود را به مشاغلی ارائه می دهد که آنها را به عنوان اسکوترهای درخواستی در دسترس قرار می دهند.
ربات آواتارین به نام “newme” به افراد امکان می دهد بلیط ربات را برای زمان، تاریخ و مکان خاص رزرو کنند. با تکیه بر پلتفرم هوش مصنوعی NVIDIA Jetson edge برای ابرکامپیوترهای فشرده، newme را می توان از راه دور از طریق رایانه خانگی کنترل کرد و یک گشت و گذار با تاخیر کم و با کیفیت بالا از جاذبه هایی مانند موزه ها و آکواریوم ها ارائه کرد.
کجیتانی، مدیر اجرایی آواتارین، گفت: «این فقط گام دیگری در اقتصاد اشتراکگذاری است، مانند اسکوترهای درخواستی، که به کاربران امکان دسترسی مجازی به تحرک و استفاده بهتر مشتریان از منابع روباتیک را میدهد.»
شرکت مادر ANA Holdings جاهطلبیهای بلندی دارد – مانند قرار دادن رباتهای حضور از راه دور در مأموریتهای فضایی. این شرکت در ابتدا از یک چالش XPRIZE حمایت مالی کرد تا انگیزه کار Kajitani و Fukabori، مدیر عامل آواتارین را فراهم کند.
به عنوان یک مجموعه سنتی، ANA Holdings در حال انجام یک شرط بندی جسورانه غیرمعمول بر روی ربات ها به عنوان یک سرویس است و نگاهی اجمالی به آینده نوآوری سازمانی و روباتیک ارائه می دهد.
مخاطرات بالا هستند. به گفته شرکت تحقیقاتی Mordor Intelligence، ارزش بازار جهانی رباتیک در سال 2020 به 27.7 میلیارد دلار رسید که پیش بینی می شود تا سال 2026 به 74.1 میلیارد دلار برسد.
ربات ها به عنوان یک سرویس
تقاضا برای ربات ها در صنایع مختلف در حال افزایش است. به گفته موردور، این فقط تسریع شده است، که ناشی از کمبود نیروی کار به دلیل قرنطینه COVID-19 است. رباتها برای به حداقل رساندن تماس انسان با انسان و کاهش خطرات کووید-19، چه برای مراقبتهای بهداشتی، تحویل غذا یا تولید، به کار گرفته میشوند.
روباتهای newme آواتارین در موزههای ژاپن، مانند موزه شیشههای ونیزی در هاکون، استان کاناگاوا، نصب شدهاند تا به بازدیدکنندگانی که نمیتوانند از نظر فیزیکی به موزه دسترسی پیدا کنند، کمک کنند. روبات ها دارای یک صفحه نمایش LED جلو هستند تا رهیاب ها بتوانند به عنوان یک آواتار برای تعامل با مردم ظاهر شوند.
Newme دارای دوربینهای استریو 2K در جلو برای درک عمق و پخش تصاویر است تا به کاربران از راه دور مناظر واقعی از مکانها و افراد را ارائه دهد. آنها همچنین دارای یک دوربین ناوبری رو به پا هستند که به مردم کمک می کند ربات ها را به مکان ها هدایت کنند. ویدئو در NVIDIA Jetson Xavier NX برای تصاویر واضح با سرعت 60 فریم در ثانیه برای تعاملات مجازی و وظایف هوش مصنوعی پردازش می شود.
این ربات به لطف بهره وری انرژی Jetson Xavier NX که می تواند تا 21 تریلیون عملیات در ثانیه را تنها با 15 وات پردازش کند، با یک شارژ کامل می تواند 6 ساعت کار کند.
آواتارین پروژه های آزمایشی خدمات ربات را با شرکای خرده فروشی، گردشگری و آموزش اجرا می کند.
خودمختاری مبتنی بر جتسون
این ربات همچنین می تواند به تنهایی حرکت کند، بنابراین می تواند به طور مستقل به ایستگاه شارژ خود بازگردد تا برای کاربر بعدی آب میوه پر کند.
آواتارین این استقلال را با تکنیکهای محلیسازی و نقشهبرداری همزمان (SLAM) برای روباتها ممکن میسازد تا بتوانند نقشههای داخلی خود را از محیطها برای پیمایش ایجاد کنند.
این شرکت مجبور شد از یک سیستم مبتنی بر CPU به یک GPU NVIDIA برای پشتیبانی از SLAM و جاهطلبیهای آینده هوش مصنوعی برای newme تغییر کند. فرناندو، مدیر ارشد فناوری آواتارین، میگوید: «ریتهای فریم بالاتر هنگام استفاده از پردازندههای گرافیکی NVIDIA SLAM، دریافت اطلاعات ابر نقطهای دقیق برای این نقشهها را بهتر میکند.
SLAM به روباتها اجازه میدهد تا هنگام حرکت از حسگرهای خود برای ساختن نقشهها یا ابرهای نقطهای استفاده کنند. و آنها میتوانند دادههای حسگر جدید را با دادههای حسگر جمعآوریشده با استفاده از الگوریتمهایی مقایسه کنند تا موقعیت خود را روی نقشهای که بهطور زنده ایجاد میشود، تعیین کنند.
پیاده سازی SLAM یک فرآیند چند مرحله ای و فشرده داده است که نیاز به تراز کردن داده های حسگر با استفاده از الگوریتم های مختلف و قابلیت های پردازش موازی پردازنده های گرافیکی دارد.
آواتارین همچنین به سیستمهای NVIDIA DGX برای آموزش شبکههای عصبی برای وظایف بینایی کامپیوتری و هوش مصنوعی مکالمهای متکی است، ویژگیهایی برای نسخههای احتمالی آینده برای بهبود ناوبری و ارتباطات.
فوکابوری گفت: «ما آیندهای را میبینیم که در آن مردم میتوانند تقریباً هر مقصدی را در جهان، یا حتی جهان یا فراجهان را با newme تجربه کنند، که احتمالاً در زمان واقعی تقریباً به هر زبانی با استفاده از هوش مصنوعی ارتباط برقرار میکنند».